Sesterská láska až za
hrob
reflexe
První část z triptychu Malamadre pojmenovaný Sorella
malata královéhradeckého souboru Q10
započal upozorněním, že hra může být tragédií či komedií. Záleží pouze na
divácích, co z ní udělají. Ti se rozhodli, že vážné téma nechají být a
budou se smát pouze místy vtipně vyhroceným scénám. To však nepodporovala
vybraná hudba k inscenaci. Byla sice vážná, bohužel však moc. Působila
příliš pateticky a karikaturně, vůbec nepodporovala vážnost témat, které hra
předkládá.
Text italského autora Maria Geraldiho servíruje publiku
oněch témat hned několik. Jako ústřední se prezentuje téma homosexuality versus
náboženství.
Původní text dramatu, který popisuje vztah matky a syna, si Q10 upravili v této verzi na dvojici sestra - bratr. Silně věřící sestra se dozvídá, že její bratr je homosexuál,
což je pro ni naprosto nepřípustné, a tak se rozhodne sama jednat. Svého bratra
zamkne doma a pod sedativy se ho snaží přesvědčit všemi možnými způsoby, že homosexuálem
není. Tato posedlost ji dohání tak daleko, že se přikloní i k takovým
metodám, jež by za normálních okolností byly nemyslitelné (například svému bratrovi
sama platí prostitutku v domnění, že po styku s ženou opět bude „při
chuti“).
S tímto se pojí další téma: nepřirozená intenzita sesterské lásky, která přechází až v posedlost. Sama dívka totiž celý život
zasvětí svému bratrovi, a tak přichází o svůj vlastní. Když zjistí, že se od bratra nedočká pokračování rodu, zahlcuje ji panika. To ji dovede tak daleko,
že je schopna takového činu, jako je vražda.
Henrietta Ctiborová
Žádné komentáře:
Okomentovat